بلاگ اختصاصی دکتر مهدی فدائی

مطالب این بلاگ جهت بهره برداری دانشجویان و پژوهشگران در حوزه مسائل مالی و اقتصادی است

بلاگ اختصاصی دکتر مهدی فدائی

مطالب این بلاگ جهت بهره برداری دانشجویان و پژوهشگران در حوزه مسائل مالی و اقتصادی است

بلاگ اختصاصی دکتر مهدی فدائی
مطالب این بلاگ جهت بهره برداری دانشجویان و پژوهشگران در حوزه مسائل مالی و اقتصادی است. در صورتی که دانشجویان ارشد و دکتری مطالب مفیدی در این حوزه ها مطالعاتی دارند، جهت بهره برداری سایرین می توانند مطلب خود را به آدرس زیر ارسال کنند .fadaeemahdi@phd.pnu.ac.ir
نویسندگان
دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۳۲ ق.ظ

ISI و IF چیست؟

ISI و IF چیست؟

ISI یا مؤسسه اطلاعات علمی Institute for Scientific Information) ) موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI  شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters  است. مؤسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های داده فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است که توسط خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است. این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریه دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه داده ISI's Web of Knowledge در دسترس است. این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بداند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند. آی‌اِس‌آی، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی را که با سرواژه جِی‌سی‌آر Journal Citation Reports  یا JCR معروف است ارائه می‌کند که در آن مجلات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی خود را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری(Impact Factor) رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص‌های اصلی برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود.                          

آدرس سایت جستجوی ژورنال ها در ISI (کلیک کنید)


 ضریب تأثیر(Impact Factor)، یک شاخص کمی است که برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه مجله‌ها در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده فراوانی استنادهایی است که در طول یک دوره زمانی مشخص به یک مقاله چاپ شده در یک نشریه داده می‌شود. ضریب تأثیر مجله‌ها نخستین بار به وسیله دکتر یوجین گارفیلد و آیروینگ شر در دهه ۱۹۶۰ به مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) آمریکا ارائه شد تا در انتخاب مجله‌های علمی برای نمایه استنادی علوم به کار گرفته شود. این عامل همه ساله توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می‌شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports منتشر می‌شود. این ضریب، نه برای مقاله یا نویسنده، بلکه برای مجله محاسبه می‌شود. محاسبه برمبنای یک دوره سه ساله صورت می‌گیرد. فرضاً اگر در سال 2013 جمعاً ۴۰ ارجاع به مقاله‌های سال‌های 2012 و 2011 آن مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال 2011 تعداد ۲۶ مقاله و در سال 2012 تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد، ضریب ارجاع آن مجله از تقسیم ۴۰ بر (۲۶+۲۴=۵۰) به دست می‌آید که 0.8 است. یعنی به طور متوسط هر مقاله آن نشریه 0.8 مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است.

Web Of Science: این پایگاه یک نمایه استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده است که جستجو استنادی جامع را فراهم می‌کند. همچنین دسترسی به پایگاه داده‌های مختلف را هم می‌دهد. این پایگاه یک نمایه استنادی است که بر این واقعیت است که استناد در علم به عنوان ارتباط بین اقلام تحقیقات مشابه بکار گرفته می‌شود و منجر به تطبیق و یا ارتباط با ادبیات علمی، مانند مقالات مجلات، کنفرانس‌ها، چکیده‌ها، و غیره می‌شود. علاوه بر این، ادبیات نشان می‌دهد بیشترین ضریب تاثیر در یک زمینه خاص و یا بیش از یک نظم و انضباط را، می‌توان به راحتی از طریق یک نمایه استنادی ایجاد کرد. به عنوان مثال، نفوذ مقاله را می‌توان با اتصال به تمام مقالات که آن را ذکر کرده‌اند و به آن استناد داده‌اند، تعیین کرد. یوجین گارفیلد، "پدر نمایه سازی استنادی از ادبیات آکادمیک" است که راه اندازی نمایه استنادی علوم(SCI)توسط او، منجربه ایجاد پایگاه وب آو ساینس شد.

۹۳/۱۲/۰۴
مهدی فدائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی